Wat is de rol van een vertrouwenspersoon voor een organisatie en hoe regelt u dat op een goede manier?
Als organisatie hoopt u natuurlijk dat elke medewerker/vrijwilliger lekker in zijn/haar vel zit en de focus op het bedrijfsresultaat ligt. Een fijne omgeving zal daar zeker aan bijdragen. Als vertrouwenspersoon richt het Bureau Werkgeluk zich op het besef dat mensen het beste functioneren in een veilige omgeving waarin iedereen vanuit wederzijds respect en autonomie kan werken.
Waarom is een vertrouwenspersoon belangrijk?
U kunt binnen uw bedrijf te maken krijgen met pesten, seksuele intimidatie, discriminatie of agressie, en soms zelfs geweld. De gevolgen van deze ongewenste omgangsvormen liegen er niet om: uw mensen kunnen er ongelukkig van worden, een andere baan zoeken, minder productief worden, zich ziek melden of zelfs arbeidsongeschikt raken.
Vanuit de Arbowet bent u als organisatie verplicht om aandacht te besteden aan ongewenste omgangsvormen om uw medewerkers/vrijwilligers een veilige werkomgeving te bieden; in de wet psychosociale arbeidsbelasting (PSA) genoemd.
Door een vertrouwenspersoon aan te stellen, geeft u invulling aan deze wettelijke verplichting.
Onderzoek.
Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven ongewenste omgangsvormen kunnen voorkomen als zij een vertrouwenspersoon hebben.
Tegelijk bleek dat maar ongeveer de helft van de bedrijven een vertrouwenspersoon heeft. En dat is jammer, want door ongewenste omgangsvormen aan te pakken kunt u vervelende, persoonlijke gevolgen voorkomen.
Cijfers
Op dit moment heeft 1 op de 5 medewerkers weleens te maken met ongewenst gedrag, zoals intimidatie, pesten, discriminatie, geweld of seksuele intimidatie op de werkvloer. Een zorgelijke ontwikkeling voor de inzetbaarheid van werkend Nederland.
Want een beleid dat gericht is op een sociaal veilige en prettige werksfeer, levert organisaties dus veel voordelen op: meer werkplezier, hogere productiviteit, minder verloop, lager ziekteverzuim en minder personeelskosten. Preventief handelen kan dus (onherstelbare) schade voorkomen en het ziekteverzuim binnen organisaties reduceren.
Iedereen heeft recht op Werkgeluk!
Kennismaken?
het Bureau Werkgeluk komt eerst (vrijblijvend) langs voor een persoonlijk en kosteloos kennismakingsgesprek. Na deze kennismaking kijken we samen hoe we uw medewerkers/vrijwilligers het beste kunnen informeren omtrent de aanwezigheid van de vertrouwenspersoon voor een veilige werkomgeving.